Åbn i nyt vindue     Skriftligt      Prøver

 

 

Vurdering af 1997-stilene

Sprogfærdighed

Kongruens er stadig et stort problem, også brugen af andre verbalformer end nutid. Hos mange elever virker kasus-brugen helt tilfældig, men der er dog klasser hvor man mærker at det er trænet grundigt. De hyppigste relativ-pronominer er stadig wie og als, men mange har dog været omkring dem! Der er mange misforståelser med unser / euer. Meget sjusk med stavning, ikke bare navneord med stort. Der er blevet flere stile der er sjusket skrevet, og i enkelte kan man end ikke læse elevens navn.

Det kniber med at få verbet anbragt til sidst i bisætninger, og der er masser af engelsk ordstilling i hovedsætningerne.

Specielle fejltyper:

 

Ordforråd:

generelt fx:

will/ wird

hoch / laut

wenn / als

wenn / wann

holen / halten

aus / auf

bleiben / werden

viel / sehr

das ist Spab

möchte / wollte

dafür / deshalb

für 3 Jahre seitdem

es geht noch

um / ob

 

ordbog:

Ich spiele auf der Serie 6 Halt (Mannschaft)

zu’ weilen (skrive accentstregen med)

vi = pron wir

wessen man sich A überwerfen

das kann ich nicht leichen….

sie will mit ihre Eltern auf ferien, aber sie Schädel !!

kæreste: mein Liebster

meine eltern ist geschild

das tönt gut

Liebesübungen / Leibesübungen..........

 

danismer:

zu Alltag

er ist bei zu fallen

ich scheine

das will ich nötig entbehren

nächsten alle Kampfe

ich bin wild mit Sport

sie röhren sich nicht

ich will ein doctor ansehen

man kann laufen trocken für Geld

 

Afsmitning fra engelsk:

fahren bei Auto

wir gehen zu Bed

es dauert für 3 Tage

da ist viele jungsters

weil = mens

wir fahren fast = hurtigt

sie sind es grob wie (as )

ein Junge nahmed Peter

 

Hvordan bliver det skriftlige bedre ?

Jeg kan ikke se andre måder at komme disse ting til livs end at bruge mere tid på at focusere på dem. Skabe bevidsthed om forskelle mellem engelsk og tysk. Ordbogskurser. Tværfaglige grammatikkurser. Sproglig bevidsthed generelt.

Generelt er skriveglæden stor, men der må altså gøre mere ved sprogfærdigheden! Det bliver spændende at følge den diskussion der pt kører med hensyn til grammatik.

 

Brug af EDB ved prøverne

Kun 7 % var skrevet med EDB.

Disse stile er jo lette at læse, og de er generelt lidt længere, men ikke nødvendigvis bedre. Der er ellers bedre tid til at rette.

De fleste skoler har lavet et fortrykt hoved på arket. God idé.

Nogle elever skriver med alt for stor skrifttype. St. 12 er bedst.

En enkelt ting: Mein grob er Bruder bliver til mein grober Bruder…